23.2

Lina Maria - De Plooi

Master Jury presentation. 
Textile design LUCA.

19 - 06 - 2015 (19h-00h)
21 - 06 - 2015 (14h-20h)

NL:
"De Plooi: Mijn masterjaar ben ik zoals gewoonlijk begonnen in de bib waar ik mijn inspiratie uit boeken haalde. Ik kwam terecht bij Gilles Deleuze en zijn theorie over de Plooi. De hele wereld is volgens hem te herleiden tot plooien, zowel de zichtbare als de onzichtbare wereld.
In oude boeken kwam ik allerhande drapages tegen, van kleding tot tafellinnen. Ik knipte ze uit hun context. Er ontstond ruimte rondom de drapages om eigen verbeelding toe te voegen. Ik liet de mijne zijn volle gang gaan. Binnen het witte vlak maakte ik collages met het bevrijde textiel. Er ontstond een landschap van textiel, een stilleven.
Ik heb de drapages letterlijk bevrijd van perspectief, lichaam, object en context. Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe composities en combinaties. Hierbij werkte ik heel beredeneerd, maar anderzijds liet ik wel eens het toeval toe. Er ontstonden beelden waarbij de drapages niet meer afhankelijk zijn van zwaartekracht; door ze los te koppelen uit de schilderijen, hebben ze geen onder en boven, geen links en rechts meer. Als ik ze later terug op een textiele drager bracht, werd het opnieuw werk in de ruimte. Waar de schilders zo veel moeite hebben gedaan om de driedimensionale stoffen zo getrouw mogelijk over te brengen naar de tweede dimensie, komen ze opnieuw in de derde dimensie wanneer ik ze op stof breng. Wat gebeurt er met het beeld wanneer ik het in de ruimte plaats? Wat gebeurt er wanneer ik ze terugbreng naar het menselijke lichaam? Moet het een menselijk lichaam zijn? Objecten zijn ook lichamen. Heeft een drapage steeds een lichaam nodig om in beweging te blijven? Hoe beweegt de plooi zich in zijn omgeving?
Lina Maria Peeters" 

TTTT ARCHIVE



37_img6512.jpg
37_img6522.jpg
37_img6513.jpg
37_img6514.jpg
37_img6515.jpg
37_img6520.jpg